Likwidacja Szkód Warszawa -

Pięć zasadzek na nasze odszkodowanie z OC sprawcy

przez lakiernik
Pięć zasadzek na nasze odszkodowanie z OC sprawcy

Któż z nas, kto ma za sobą nieprzyjemne doświadczenie uczestnictwa w jakiejś kolizji drogowej, nie przeszedł również procedury dochodzenia swoich praw w związku z wypłatą należnego odszkodowania z tytułu ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej? Na pewno nie wszystko przebiegało wówczas tak jak sobie wyobrażaliśmy. Czasami trzeba było stoczyć spór z przedstawicielami towarzystwa ubezpieczeniowego. Na co powinniśmy podczas tych sporów zwrócić baczniejszą uwagę?

Po pierwsze – odtwarzamy, a nie zamieniamy

Jeśli ubezpieczyciela korci, by wycenę naprawy naszego pojazdu dokonywać w oparciu o ceny zamienników (bo przecież one są tańsze), wówczas nie zawsze musimy się na to godzić. Jeśli bowiem do chwili wypadku korzystaliśmy z oryginalnych części zamiennych, to w dalszym ciągu mamy prawo, by tak pozostało.

Po drugie – wliczamy podatek

Może się zdarzyć, że ubezpieczyciel chce nam wypłacić odszkodowanie pomniejszone o podatek VAT. Nie zgadzaj się na to, a uwaga ta dotyczy osób, które nie prowadzą działalności gospodarczej, i nie mają możliwości odliczenia tego podatku od kosztów.

Po trzecie – doceń wartość swojego pojazdu

Przy sporządzaniu kosztorysu naprawy ubezpieczyciel dokonuje wyceny naszego pojazdu. Pod uwagę brane są wówczas zasadnicze cechy samochodu, jego model, marka, rocznik produkcji, przebieg czy dodatkowe wyposażenie. Jeśli mamy wątpliwości co do rzetelności sporządzonej przez rzeczoznawcę wyceny całkowitej, wówczas warto zasięgnąć opinii osoby, która również dobrze orientuje się w zawiłościach prawidłowej wyceny pojazdów. W przeciwnym razie może to negatywnie wpłynąć na kwotę, którą otrzymamy na niezbędne remonty.

Po czwarte – nie przeholujmy

Nie zawsze po wypadku jesteśmy w stanie dojechać własnym pojazdem do garażu czy warsztatu naprawczego. Czasami musimy zdać się na pomoc zakładów holujących samochody, a obowiązkiem ubezpieczyciela jest zwrócenie nam kosztów tej usługi. Starajmy się jednak nie przeholować. Ubezpieczyciel może bowiem odmówić zwrotu kosztów za holowanie, w przypadku gdy koszt takiej usługi był nieracjonalnie wysoki.

Po piąte – nie dajmy się złomować

Ubezpieczyciele chętnie orzekają, że poszkodowany w wypadku pojazd jest całkowicie uszkodzony, mimo że koszt jego naprawy nie przekracza 100% wartości auta sprzed zdarzenia. Nie musimy się na to zgadzać, prawo stanowi bowiem, że orzeczenie o szkodzie całkowitej jest zasadne, gdy koszty naprawy w całości przekroczą wartość używanego wcześniej pojazdu.